„Онај ко постане човек већ је човек“, писао је хришћански мислилац Тертулијан у 2. веку“. Свето Писмо нас учи да живот почиње у материци, о чему сведоче псалмиста цар Давид (Пс. 138:13-16), праведни Јов (Јов. 10:8-18), пророк Јеремија (Јер. 1,4-5), као и сусрет Богородице и праведне Јелисавете, када је свети Јован Крститељ скочио у утроби (Лк. 1,13-15, 41-44), каже се у документу који је усвојио Синод.
У тексту се истиче да „Црква недвосмислено изједначава произвољан хируршки или медицински абортус са убиством, без обзира на стадијум трудноће и начин његовог извршења“.
„Из тог разлога је неприхватљиво проглашавање права на абортус, односно права на убиство“, прокоментарисао је председник синодалног одељења за односе цркве и друштва и медија Владимир Легојда.
У тексту се напомиње нарочита важност заштите мајчинства, како трудница које размишљају о абортусу, тако и оних које су га већ извршиле. Посебно се указује да Црква подржава стварање „институција кризних центара за помоћ трудницама које су се нашле у тешким животним ситуацијама“ и позива државу и друштво да „предузму поменуте делотворне мере“.
„Важно је и подржати жену у трудноћи и после порођаја и помоћи јој да испуни свој позив мајке“, док „не одбацујући жене које су абортирале, Црква их позива на покајање и превазилажење штетних последица грех кроз молитву и извршење епитимије уз накнадно учешће у спасоносним Тајнама“, такође се наводи у документу.
У случајевима када постоји директна опасност по живот мајке, посебно ако има другу децу, документ свештенике позива на пастирску снисходљивост. Жена која је у таквим околностима абортирала не бива одсечена од путира, „већ је ово причешће условљено њеним испуњавањем личног покајничког молитвеног правила, које одређује свештеник на исповести“. Ипак, Синод наглашава да је жена која одбија да абортира, упркос ризику за своје здравље и живот, „највећи пример жртвовања мајке“.
У документу се такође наводи да су за убиство криви и лекари који раде абортусе. Тако Црква позива државу да гарантује право медицинским радницима да одбију да изврше абортус. Штавише, не треба им дозволити да препоручују или покушавају да убеде жену да изврши абортус. Уместо тога, требало би да постоји систематска организација саветовалишта против абортуса у здравственим установама.
За Фондацију Пријатељ Божији: Петар Волков