Главна карактеристика Бога је Његова једноставност. Ако Бог није једноставан, онда је је састављен од многих делова, а ти делови би морали да постоје пре Њега. Такав Бог онда не би био узрочник и Творац свега, не би био прави Бог.
Пошто је Он Творац свега Он не може да буде комплексан већ једноставан. Ипак, Он није само једноставан већ је Он једноставност онога што је једноставно и унија онога што је уједињено. Због тога, Он никада не престаје да буде једноставан и присутан је у свему што је створио. Свети Григорије Палама каже да Бог није неко велико тело које не може да стане у мало место, већ је Он Дух. Због тога Он је свуда присутан. Он је изнад свега, али се може наћи и у најмањем месту које ми можемо да замислимо.
Људи су сложени, али нису сложени зато што се састоје од тела и душе и због тога што имају пуно органа, већ зато што имају пуно потреба. Наш опстанак зависи од много спољашњих фактора који су ван нас. Због тога су нам потребна многа чула да би дошли у контакт са њима, да би спознали шта су, и да би имали користи од њих.
Али Бог није једноставан и некомпликован на начин како неки филозофи сматрају да је Он чиста енергија, а до неке мере и сколастичка теологија греши у том погледу. То је све филозофски аспекат и потпуно је стран Светом Писму и Светим Оцима. Бог је једноставан јер Њему ништа није потребно, односно Он све има и није му потребно да ишта стиче. Тако да видимо у Новом Завету да је једноставност потпуна, сама у себи, и у супротности је злу и лукавству.
Бог је једноставан иако је три-ипостасан. Он је једноставан, иако код Њега можемо да разликујемо суштину и енергију. Он је једноставан иако је доступан и недоступан. Шта више, може се рећи да је Бог једноставан зато што је три-ипостасан и зато што код Њега можемо да разликујемо суштину и енергију. Јер је Бог један по суштини и енергији, Отац и Син и Свети Дух. Бог је једноставан јер је доступан и недоступан. Бог се умножава, али остаје један, Бог се дели али остаје цео и не подељен, он је у свим стварима али остаје цео и одржава своје јединство уз помоћ над-природне моћи.
У коначној анализи, Бог је једноставан јер је свемоћан, вечан и без икаквих потреба. Свети Григорије Палама уочава да су ствари моћније што су једноставније. Тако да је Свемоћни најједноставнији. Он нема потреба да буде јачи или да стиче нешто што му недостаје. Бог, сам по себи је најдивнији и најједноставнији и није му потребно ништа додатно. А пошто је свемоћан онда је најједноставнији. Свети Симеон Нови Теолог пише да је Бог Творац свега и да је Он један. А ово један је светлост и живот, дух и мудрост, реч… Људи такође имају један осећај у души, један разум и ум, иако је много тога подељено у човеку ипак се користи на телесне потребе. Сва осећања и чула се сједињују у Ноусу (Интелекту), који управља.
Бог је светлост. Отац је светлост, Син је светлост, и Свети Дух је светлост. Једна светлост, једноставна, не комплексна, вечна, једнака у слави и разуму, запажа Свети Симеон. А Свети Григорије пише да ова божанска светлост није подељења већ да она сједињује и прославља. У зависности од способности и припремљености људи да приме светлост она их уједињује и уздиже до славе једноставности Очеве. Иако по суштини Бог остаје недоступан, ипак божанске енергије се раздељују Његовим бићима и творевини. Они који примају ове енергије имају почетак, а енергије су вечне и не створене и нераздвојиво повезане са вечним Господом Богом коме ништа није потребно. А знамо да чак и обична безбојна природна светлост има све боје (које се могу видети уз помоћ призме).
Једноставност је повезана са свемоћним, а комплексност са слабим и оним који зависи од другог. Када неко или нешто не може само себе да одржава вечно онда му је потребно да уђе у синтезу са оним који има извор неопходног. Бог постоји као Онај коме ништа није потребно и који све уређује. А створена бића и творевина постоје као они који деле и који су заједничари у поседовању са Богом.
Свети Григорије Палама