Крст Христов је онај одлучујући догађај којим се завршава земаљски живот и служење Господа Исуса Христа. То је прича о чудној и страшној људској мржњи према Ономе Који је све Своје учење усредсредио на заповест о љубави, Који је сву Своју проповед усредсредио на позив на самоодрицање и саможртвовање у име те љубави.
Крст Христов представља вечно питање које је упућено самој дубини човековог бића: зашто добро увек изазива не само противљења, већ и мржњу? Зашто је добро увек било разапињано у овом свету? Ми обично избегавамо да дамо одговор на ово питање, пребацујући у себи кривицу увек на неког другог. Сви мислимо: да сам ја био тамо те страшне ноћи, сигурно не бих поступао као што су поступали сви који су били присутни.
Али, авај, негде у дубини наше савести, ми врло добро знамо да то није тако. Ми врло добро знамо да су Христа мрзели, мучили и разапели обични људи, људи “попут свих осталих”, а не неки посебно зли људи или нељуди.
Пилат је, чак, покушао да заштити Христа, да одговори гомилу. Пилат је, затим, предложио гомили да због празника пусти Христа на слободу. Пилат је, коначно, испред гомиле руље опрао руке, показавши тиме да се не слаже са убиством Христовим. Јеванђеље нам у неколико потеза даје портрет тог бедног Понтија Пилата, престрашеног човека чиновничке савести, који из страха одбија да поступи по гласу своје савести.
Али, зар се то исто не догађа и у нашем животу, у животу који нас окружује? Зар то није најуобичајенија и најтипичнија од свих животних ситуација? Зар исти тај Пилат није присутан и у нама самима све време нашега живота? Зар и ми не падамо у искушење да “перемо руке” у оним животним тренуцима у којима би требало да кажемо одлучно и неповратно “не” неистини и неправди, злу и мржњи? Поред Пилата, ту су и римски војници. Но, и они су могли да кажу у своју одбрану: “Ми смо само испуњавали наређење власти. Нама је било наређено да елиминишемо неког скитницу који је подстицао народ на побуну и рушење поретка. Шта, уосталом, о томе има да се прича?”
Поред Пилата и римских војника, ту је била и гомила, тј. исти они људи који су, само шест дана пре тога, одушевљено дочекали Христа на уласку у Јерусалим и клицали му: “Осана, осана!” Исти ти људи су сада урлали: “Распни га, распни га!” ... Тако је свако од учесника у извршењу тог страшног злодела био, са своје тачке гледишта “у праву”, те је имао оправдање за своје поступке. А сви заједно убише Човека који “никаквог зла није учинио”.
Зато је први смисао Крста - смисао његовог суда над злом или, тачније говорећи, над лажним добром, у чијем се руху зло непрестано појављује у овоме свету, над лажним добром које злу обезбеђује његову страшну победу на овој земљи.
Отуда произлази и други смисао Крста. За Крстом Христовим долази наш крст, мој крст, о коме је говорио Христос: “Ко хоће да иде за Мном... нека узме крст свој” (Мк.9,34). То значи да, пред истим оним избором, пред којим су оне ноћи стајали сви - и Пилат, и римски војници, и јеврејски вођи, и гомила, и сваки човек у тој гомили - стоји свако од нас увек и свакога дана свога живота. Споља гледано, то може да нам изгледа као нешто неважно и другостепено. Међутим, за савест нема првостепеног и другостепеног. Има само истине и неистине, добра и зла. Али, сваки дан узимати и носити свој крст не значи само трпети тешкоће и бреме животно.
То, пре свега, значи: непрестано живети у сагласју са својом савешћу, живети у светлости суда савести. Ево, и данас пред лицем читавог света безбожници хапсе људе који “никаквога зла нису учинили”, муче их, и бију, бацају у тамницу и конц-логоре. И све то “по закону”, све по послушности и дисциплини, све “у име поретка” и “за добро свих”. И колико је и данас “Пилата” који перу руке, колико је само и данас војника који се труде да испуне своју војничку дисциплину, и колико и данас има људи који послушно и ропски урличу или, у најбољем случају, ћутке посматрају тај тријумф зла у свету.
Шта нам говори, на шта нас позива Крст Христов? Да се сетимо Крста као избора. Избора од кога зависи све у свету и без кога је све у свету - тријумф зла и тмине. “На суд сам дошао у свет овај” - говори Христос. На том суду - суду распете Љубави, Истине и Добра - стоји свако од нас.
протојереј Александар Шмеман