Пре него што је Бог постао човек, важан знак Божјег присуства био је Ковчег завета. У пустињи га је Мојсије поставио у Светињу над светињама. Израелци су са њим прешли реку Јордан и са њим су обишли Јерихон. Цар Давид је играо пред њим. А пошто је цар Соломон саградио храм у Јерусалиму, Ковчег је поново постављен у Светињу над светињама. Поклопац ковчега био је украшен златним статуама анђела, а једном броју људи је било дозвољено да виде нестворену Божју светлост, која је буквално сијала између крила херувима.
Ковчег завета
У Књизи Откривења, Ковчег завета описан је са високо узвишеном женом која је родила великог Цара:
„И отвори се црква Божија на небу, и показа се ћивот завјета његова у цркви његовој; и бише сијевања муња, и гласови, и громови, и тресење земље, и град велики. И знак велики показа се на небу: жена обучена у сунце, и мјесец под ногама њезинијем, и на глави њезиној вијенац од дванаест звијезда. И бјеше трудна, и викаше од муке, и мучаше се да роди ... И аждаха стајаше пред женом која шћаше да се породи, да јој прождере дијете кад роди. И роди мушко, сина, који ће пасти све народе с палицом гвозденом; и дијете њезино би узето к Богу и пријестолу његову.“ (Откр. 11:19 - 12:5)
Као што је сам цар Давид прорекао у Псалму 2, Месија је велики Цар Који долази да влада свим народима гвозденим штапом. Рођен је од Дјеве, распет, васкрсао, а у Вазнесењу је узнесен Богу и Његовом престолу. У Откривењу 12, ово мушко дете је Исус.
А Марија је Његова мајка. Она је ова велика жена, обучена у сунце, са месецом под ногама, а на глави венцем од дванаест звезда. И још од раних дана Цркве, хришћани су признавали Марију као испуњење Ковчега завета. Свети Иполит у другом веку и свети Григорије Тауматург у трећем су међу многим светитељима који су Марију идентификовали са Ковчегом.
Ковчег завета имао је импресиван садржај:
-Мојсијеве две камене плоче са десет заповести
-Тегла мане из пустиње
-Аронов штап који је пукао од живота
Сама Марија, као нови Ковчег завета, садржала је испуњење свих ових ствари:
-Уместо Божје Речи записане у камену, Маријина утроба је садржала Реч која је постала тело.
-Уместо мане из пустиње, у Маријиној утроби је био Хлеб живота.
-Уместо штапа првог левитског првосвештеника, у Маријиној утроби налазио се сам велики Првосвештеник, Исус Христос, чије је свештенство по реду Мелхиседековом.
-Уместо штапа са пупољцима који симболизује васкрсење, у Маријиној утроби је било Васкрсење и сам живот.
Дакле, доликује да апостол Јован одаје почаст Марији и Ковчегу у исто време и у истом даху. У књизи Откривења свети Јован види Ковчег завета у небеском храму, а затим одмах описује жену која је родила Христа, ову жену која сада носи сунце, месец и звезде за своју одећу.
Као што видимо да рани хришћани идентификују Марију као нови ковчег, такође видимо да рани хришћани препознају Марију у 12. поглављу Откривења. У четвртом веку, Епифаније из Саламине помиње овај одломак у односу на Марију. А у петом веку, у најстаријем постојећем грчком коментару на књигу Откривења, Оекуменије каже следеће:
„И појави се знак на небу, жена обучена у сунце, и месец беше под њеним ногама. Као што рекох, говори о мајци нашег Спаситеља. И виђење је прикладно приказује као на небу, а не на земљи, јер је чиста душом и телом, равна анђелу и грађанину неба. Она поседује Бога који почива на небу - „јер је небо мој престо“, каже се - а ипак је тело, иако нема ништа заједничко са земљом, нити има зла у њој. Напротив, она је потпуно узвишена, потпуно достојна неба, иако поседује нашу сопствену људску природу и суштину. (Вилијам Ц. Вајнрих, грчки коментари на Откривење, стр. 51)
Сви прави Хришћани су цареви
Иако рани хришћани хвале Богородицу на овај начин, и иако јој само Писмо даје тако велику част, још увек има људи који се питају:
-„Да ли би било које људско биће требало да буде поштовано на овај начин?“
-„Има смисла да је Исус Цар, јер је Бог. Али Марија није Бог.”
-„Заиста нема цара на небу осим Исуса, а небо нема царице.
Наравно, истина је да је Исус узвишен далеко изнад свих. Он је Бог, и нема човека, жене или анђела који су Му једнаки. Он једини је Бог. Ти, ја, Марија и светитељи смо сви људи који су откупљени од Бога, саобразни лику Христовом.
Али шта значи бити саобразан лику Христовом? Ако је Исус велики Цар, а ви сте савршено у складу са Његовим ликом, то значи да ћете и сами бити цар (или царица). У ствари, само Свето писмо нам то говори. Веровали или не, Исус није једини Цар у Цркви. Према петом поглављу књиге Откривења, Исус нас је откупио Богу Својом крвљу, од сваког племена и језика и народа и нације, и учинио нас царевима и свештеницима Богу нашем. (Откр. 5:9–10)
Другим речима, Марија није једина особа на небу која је уздигнута као царска власт. Марија је царица, апостоли су цареви, и милошћу Божијом, ти и ја ћемо се придружити њиховој страни и као цареви и као царице. У Божијем присуству сваки светац ће бити признат као царска власт. Али само Исус ће носити титулу „Цар над царевима и Господар над господарима“.
Царица мајка
Откривење није једино место у Светом писму које препознаје Марију као Царицу Неба. Такође видимо пророчанства о њој у Старом завету.
У Израелу су многе генерације царева рођене у Давидовом роду, што указује на коначно рођење Исуса, Цара над царевима. 2. Самуилова 7:12, Псалам 72 и Псалам 89 су у почетку били написани о цару Соломону, а касније ови списи налазе своје испуњење у самом Христу. Соломон је био „Давидово семе“ које је владало у миру, благостању и мудрости. Исус је коначно „Давидово семе“ које у потпуности испуњава ова пророчанства.
Али у Израелу нису признавали цареву жену као царицу. Уместо тога, царева мајка је имала ову велику част.
Соломон је имао много жена, али је само његова мајка Витсавеја била призната као његова царица. Била је царица мајка над Израелом. Била је потчињена цару, наравно. Али седела је на престолу и добила је статус царске породице и велике политичке моћи.
Свето писмо нам не говори имена свих царевих жена. Али нам говори ко су им биле мајке. Стотинама година, од времена царице Витсавеје, поменуте су све царице мајке које су задржале су овај узвишени статус.
Такође обратите пажњу на 1. Царевима 2:19, где је царици мајци додељено царско почасно место, која седи с десне стране цара. Чак и сам цар устаје у њеном присуству, и клања јој се! Он је и даље цар, али својој мајци показује огромну част. Сада размислите о Исусу, дуго очекиваном Давидовом семену, Које ће трајно седети на престолу у Царству небеском. Ако је Исус законити наследник Давидовог престола, ко је онда Царица Мајка? Марија.
И псалам 45 такође пророкује цара Исуса и његову Царицу. Јеврејима 1:8 открива да се Псалам 45:6 односи на Исуса. А Псалам 45:9 се односи на Његову царицу. Запамтите да је царица у Давидовом царству увек била царева мајка, а не царева невеста. А пошто је Марија Исусова мајка, Псалам 45:9 се односи на царицу Марију.
Зато није изненађујуће када видимо Марију, Мајку Божију, високо почашћену као царицу у књизи Откривења, обучену у сунце, са месецом под ногама, и венцем од дванаест звезда око главе. Као царева мајка, она је царска породица.
Успење Богородице
На овај празник (15. августа) прослављамо Успење Пресвете Богородице. Она је прототип за све хришћане, као прва особа која је буквално позвала Исуса да живи у њој. Много пре него што је 12 апостола ходало и разговарало са Христом, Марија је већ била веома блиска свом Сину.
-Апостоли су слушали Христа како говори; Марија Га је научила да говори.
-Апостоли су јели храну коју им је Христос дао; Марија Га је хранила млеком из свог тела.
-Апостоли су видели Христа како спава на лађи; Марија Га је љуљала да спава на свом крилу.
-Апостоли су ходали са Христом три године; Марија је ходала са Њим 33 године.
-На распећу су скоро сви апостоли побегли; Марија је стајала у подножју крста, поред Светог Јована
-На Педесетницу, Марија је била међу 120 у горњој соби и учествовала је у првом масовном изливању Светог Духа на Цркву. Како је старила, живела је у Ефесу са Јованом апостолом. Када је умрла, Исус је примио њену душу директно на небо. И три дана после своје смрти, она је следила свог Сина у васкрсењу, и телесно се узнела на небо. Марија је прва међу хришћанима која је искусила пуноћу спасења - укључујући васкрсење и прослављење. Ово је веровање које се преноси у Цркви са колена на колено, кроз векове.
И док Свето писмо не бележи време њеног успења на небо, оно бележи величанствену визију ње на небу након што се њено успење већ догодило. Апостол Јован је стајао са Маријом у подножју крста, узео је Марију да живи у својој кући, а онда у последњој књизи коју је написао, Свети Јован нам говори о Марији, узвишеној на небесима.
Када су Свети Јован и Марија стали у подножју крста, Исус је рекао Марији да је Јован сада њен син, а да је Марија сада Јованова мајка. У Откривењу 12:17, апостол Јован говори о „остатку њеног потомства, који држи заповести Божије и има сведочанство Исуса Христа“ (Откр. 12:17), дајући нам до знања да је Марија и наша мајка.
Зато, попут арханђела Гаврила, говоримо и ми: „Богородице дјево, радуј се благодатна Маријо, Господ је с тобом. Благословена си Ти међу женама, и благословен је Плод утробе Твоје, јер си родила Спаситеља душа наших.“
о. Џозеф Глисон
За Фондацију Пријатељ Божији превео: Иван Попов
Извор: russian-faith.com