У члану 23, ал. 3, се наводи да „свако дете има право на заштиту против увлачења у политичке, религиозне и синдикалне делатности“. Непоштовање овог члана се кажњава новчаном казном од 2000 до 4000 лева, а за поновљени прекршај – од 4000 до 5000 лева.
По владикама, то означава, да свако, ко жели да крсти дете у Цркви, потпада под удар закона.
„Забрана за учешће у 'религиозним делатностима' представља правно полагање апсолутно неоснованих препрека пред религиозно васпитавање и образовање у дому, храму, вртићу и школи, пред практиковањем религије од стране деце у породичној и друштвеној средини. Јер шта су, ако не форме религиозне делатности, Свете Тајне Цркве (на пример Св. Крштење, Св. Исповест, Св. Причешће), молитва, упознавање са читањем библијских текстова, богослужење у храму, занимања у црквеној школи, летњи кампови у православним манастирима, литијно хођење, празнични хришћански концерти и друго?“, питају синодални старци у свом званичном ставу.
У њему владике изражавају забринутост, да документ даје недопустиво много права деци и никакве дужности, док се родитељи постављају у потпуности у потчињености својем породу и, као резултат свега, на њих немају никаква права. Синодални старци (у БПЦ Синод чине сви епархијски архијереји) су незадовољни, такође, јер ће увођење часова о репродуктивном здрављу и планирању породице срушити границу узраста, у којем се почињу полни односи.
„Из ког разлога у закону нема ни једног члана који уређује дужности детета? Да ли је нужно – да би се показало, да се пројављује брига за децу Бугарске – да се стварају услови за озакоњење њиховог претварања у безобзирне личности, које ће живети и расти у сазнању, да су једини носиоци права у дому, а одатле и у школи, до толиког степена, да могу да злоупотребљавају та права и да увлаче своје родитеље/учитеље у судске саморасправе?“, пита Свети Синод.
За време патријарха Максима, сада 98-годишњег поглавара, БПЦ је доживљавала велике изазове и искушења. У последње време ова помесна црква се одликује све већим неслагањем са курсем којим иде политичка елита у Бугарској. Медији су све чешће непријатељски расположени према ставовима Цркве. Архијереји се много отвореније него у Србији супротстављају разним девијацијама у друштвеном животу.
Владике су узнемирени и зато што закон поставља родитеље у потчињени положај у односу на државу у вези односа према деци. „Држава не може да буде бољи родитељ детету од правих његових родитеља“, сматрају они. И подвлаче, да због изолованих примера родитеља, који се не брину добро о својој деци, не треба да се лише родитељских права остали.
Текст става је прихваћен од пуног састава Светог Синода.
извор: intermagazin.rs, manastirklisina.com